Skip to content

Piekeren zonde van jouw tijd & energie

Gedachten over ongemakkelijke gesprekken, gemiste kansen en dingen die je anders had willen doen of zeggen, leiden ons overdag af en houden ons 's nachts wakker.

Wat gebeurt er bij jou in je hoofd nadat je bijvoorbeeld iets onhandigs, in jouw ogen, hebt gedaan of gezegd? Je zal meteen bedenken wat je dan eigenlijk had willen doen of zeggen. Of wanneer je in je hoofd het belangrijke gesprek aan het voeren bent, en daarbij uiteraard de antwoorden van de ander gaat invullen. Dit gesprek in je hoofd vindt echter nooit plaats. Je hersenen kunnen je meenemen in een draaikolk en het voelt alsof je er niet meer uit kunt komen.

Dagelijks hebben we ongeveer 60.000 gedachten en deze bestaan meestal, 95%, uit schuld over het verleden of zorgen over onze toekomst. We zijn dus heel veel tijd kwijt aan het piekeren over dingen die we niet kunnen controleren en waar we geen invloed op hebben. Daardoor letten niet op wat er feitelijk aan de hand is. Ons brein is continu bezig met zoeken naar waarom iets fout is gegaan, wat je eventueel had kunnen doen en wat je zou kunnen doen.

Het is belangrijk goed over je acties na te denken maar het heeft geen zin om het keer op keer over te doen. Die logica weerhoudt ons er echter niet van om geobsedeerd te raken, toch? Een ander nadelige bijkomstigheid is dat dit piekeren veel energie kost, energie die je beter kunt steken in het behalen van jouw doelen.

Gelukkig zijn er tactieken die je kunt toepassen om de gedachtestroom even te onderbreken waardoor je meer rust krijgt in je hoofd en tegelijkertijd veel waardevolle tijd en energie overhoudt.

Automatische piloot

Het belangrijkste om obsessieve gedachten te stoppen is je te realiseren dat je ze hebt, wat moeilijker is dan het klinkt. De reden dat we zo gemakkelijk in gedachten kunnen verdwalen, is dat we ons niet bewust zijn dat we dat automatisch doen. Bijvoorbeeld ben je bewust aanwezig wanneer je op de snelweg rijdt of komt het weleens voor dat je opeens bedenkt “Oh ben ik hier al”?

Het denken is ontzettend krachtig en het heeft je hulp of je toestemming niet nodig om je brein over te nemen.

DON’TS

Wat niet werkt is je brein opdracht geven om niet langer aan iets te denken, het zal nog harder nadenken. Aristoteles zei het al; "Wat je aandacht geeft, dat groeit."

 DO’S

Wat werkt is je brein misleiden door je te concentreren op iets fysieks,
bijv. je ademhaling, je voetzolen etc.

De volgende techniek kan je helpen de controle over jouw gedachten terug te
krijgen.

Deze mini-meditatie van 2 minuten is een gemakkelijke start om grip te
krijgen op je Drukke Hoofd:

• Kijk rond en merk op waar je bent.

• Sluit vervolgens je ogen en merk de geluiden om je heen op, of dat nu
auto’s zijn, de tram, iemand die telefoneert of je collega die op het
toetsenbord tikt.

• Haal diep adem en voel je zitbotjes op de stoel.

• Volg daarna je ademhaling, vanaf het moment dat de lucht je neusgaten
raakt terwijl je inademt, je voelt je borst en buik uitzetten, en merk wanneer
je uitademt.

• Herhaal dit vijf keer.

De kern van deze RESET is dat je doorkrijgt dat je een gedachte kunt
onderbreken met een hele simpele meditatie. Een meditatie hoeft zoals je
hierboven gelezen hebt niet lang te duren.

Heb je het te druk en kun je geen tijd vrijmaken voor deze 2 minuten
meditatie, doe het dan een half uur.

Uiteindelijk zal je na veel oefenen bewuster aanwezig zijn in het moment en
meer waardevolle tijd overhouden.

Wil je meer informatie of wil je van gedachten wisselen neem dan contact
met mij op info@ivonnevandis.nl

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.