Verkopen als ondernemer: als het onder je huid kruipt

“Selling is essentially a transfer of feeling.” – Zig Ziglar

Waarom verkopen als ondernemer zoveel spanning oproept

Verkopen als ondernemer roept bij veel mensen direct een fysieke reactie op. Jeuk, spanning in je nek, een soort kriebel die niet over cijfers gaat, maar over jezelf.

Vooral als je jouw dienst bént – als coach, begeleider, maker, therapeut. Dan voelt verkopen niet als een zakelijke handeling, maar als jezelf aanbieden. En dat maakt het persoonlijk. Dat maakt het kwetsbaar.

zichtbaar zijn voelt alsof het over jou gaat

Als zichtbaar zijn voelt alsof het over jou gaat

En dat maakt het spannend. Niet omdat er twijfel is over de kwaliteit van het werk, maar juist omdat het belangrijk is. Omdat het ertoe doet. Daar zit de toewijding. En het gevoel.

Want zodra jij degene bent die de dienst aanbiedt, wordt het ineens moeilijker om het professioneel te houden. Dan sluipt er iets in. Dan gaat het over jou.

Niet over wat je doet, maar over wie je bent. En dus worden alle reacties persoonlijk. Als iemand niet instapt, voelt het als afwijzing. Als iemand vragen stelt, voelt het alsof je jezelf moet verdedigen. Wat ben ik eigenlijk waard? Doe ik het wel goed? Ben ik te veel? Of niet genoeg?

Het zijn vragen die niets met je aanbod te maken hebben, maar alles met jou.

Wat je voelt als je het blijft uitstellen

Het lastige is: zodra er iets over gezegd moet worden, lijkt dat vuur ineens lastig te vangen. Er is de wens om te delen, maar ook de angst om te veel te zijn. De behoefte om helder te zijn, maar ook de neiging om te verzachten. En ergens tussen dat afstemmen en aanpassen raak je het contact met je eigen helderheid kwijt. Dan wordt zichtbaar worden een vorm van krabben: iets in beweging zetten terwijl het nog schuurt.

Jeuk ontstaat als je iets voelt wat je niet meteen wilt voelen. Als je wél iets wilt delen, maar nog niet durft. Als je wacht op bevestiging voordat je beweegt. En hoe langer je wacht, hoe sterker het wordt. Krab je te hard, dan komt er bloed. Dan wordt het gretig. Needy. Geleefd door de wens om gezien te worden, in plaats van gedragen door het vertrouwen dat wat je brengt al klopt.

Verkopen raakt aan iets groters dan je aanbod

Verkopen als ondernemer wordt dan een soort innerlijk gevecht tussen wat je te geven hebt en wat je denkt dat je moet bewijzen. Niet omdat je niet weet wat je waard bent, maar omdat het zichtbaar maken daarvan vraagt om iets anders dan een strategie. Het vraagt om innerlijke toestemming. Niet van de ander, maar van jezelf.

Niet overtuigen, maar staan voor wat klopt

Niet overtuigen, maar staan voor wat klopt

Misschien hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn. Misschien begint het niet bij overtuigen, maar bij durven staan. Niet omdat je het zeker weet, maar omdat je voelt dat het niet langer klopt om je in te houden. Verkopen is dan niet iets wat je oplegt aan een ander, maar iets wat je teruggeeft aan jezelf.

Want ergens is het al helder: dit is wat je komt doen. Dit is wat je te brengen hebt. Niet perfect, niet af, maar wel echt. En ja, dat vraagt moed. Maar niet om een overtuigende versie van jezelf te worden die altijd weet wat-ie doet. Het vraagt eerder dat je durft te verschijnen zoals het nu is. Zonder filter. Zonder script. Omdat ergens vanbinnen iets zegt: dit ben ik, en dit klopt.

Verkoop beweegt pas als jij beweegt

En dan wordt verkopen als ondernemer geen moeten, maar een logische volgende stap. Een verlengstuk van wat je toch al doet. Iets wat voortkomt uit betrokkenheid. Uit het plezier om te delen wat er al in beweging is. Niet omdat het moet, maar omdat het zonde zou zijn om het binnen te houden.

Daar stopt het krabben.
Daar begint de beweging.

Merk je dat dit je raakt? Dat je jezelf herkent in het uitstellen, in het krabben, in het wachten tot het goed genoeg is? Misschien is het dan nu tijd om daar even stil bij te staan. En te voelen wat er wél kan bewegen, zonder harder je best te doen.

In mijn 3-daagse training ‘Vastlopen in sales’ duiken we precies hierin. Niet in gladde verkoopt formules, maar in wat er onder de oppervlakte meespeelt. Zodat je weer kunt verkopen op een manier die klopt – voor jou.

Lees hier meer over de training en sluit je aan. Je begint altijd waar jij nu bent.

contact ivonne van dis intuitieve business mentor

Boek hier een gratis kennismakingsgesprek om te kijken wat er onder jouw oppervlakte gezien wil worden.

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.