10 manieren om jezelf te zijn
Mega getalenteerd, super opleiding of jarenlange ervaring en competentie zijn niet langer voldoende om te gedijen in de nieuwe situatie van onze economie van vandaag.
Evenmin is het voldoende om het juiste product of de juiste service op het juiste moment te hebben voor jouw klant, want morgen kan alles weer anders zijn.
Soft skills, waaronder aanpassingsvermogen, een positieve houding en goede communicatieve vaardigheden, zijn nu helemaal een essentieel onderdeel geworden.
Wanneer we voor de keuze staan om met iemand te werken, kiezen we bijna altijd voor de persoon die het aardigste overkomt ipv naar talent.
De reden?
Wanneer mensen elkaar leuk vinden voelen ze een klik, verbinden zij met elkaar en er gebeuren nou eenmaal waanzinnige dingen wanneer mensen zich verbonden voelen en samenwerken aan projecten.
Hier zijn enkele manieren om meer vanuit jouw kracht te communiceren, persoonlijk en professioneel.
- Beheers de GSB-factor.
In dit geval staat GSB voor geloofwaardigheid, sympathie en betrouwbaarheid. Ontwikkel een reputatie waarin deze drie hoofdkenmerken als basis. Wanneer klanten beslissen met wie ze zaken willen doen, vragen ze zich af: “Is Jan in staat om het werk te doen en zal ik het leuk vinden om met hem samen te werken?”
Uiteraard zijn beide criteria van belang, maar als we hulp nodig hebben bij het vinden van een klus, kiezen we hoogstwaarschijnlijk een sympathieke persoon boven een meer capabele maar minder enthousiaste persoon. - Toon empathie.
De struggels en successen van je leven beïnvloeden de mate waarop je je kunt inleven in anderen. Empathie vereist niet dat je het eens bent met de mening van iemand anders. Je kunt het er beleefd mee eens zijn om het oneens te zijn terwijl je rekening houdt met haar gevoelen. Respecteer anderen en probeer een gemeenschappelijke deler te vinden. Een gedeelde ervaring kan een directe band vormen. - Wees betrouwbaar.
Ondernemers die consistent en betrouwbaar zijn, zullen makkelijk contracten aantrekken en langdurige professionele relaties opbouwen. Jouw klanten moeten weten dat ze op je kunnen rekenen om het werk naar behoren te leveren. Doe je werk goed en mensen zullen je als consistent en betrouwbaar gaan zien. - Vertel de waarheid.
Het klinkt eenvoudig tot je te laat bent met een project en te weinig budget hebt. Wanneer je voor een keuze staat, kies dan altijd voor eerlijkheid boven erom heen draaien. Integriteit is een steeds zeldzamer geworden in het bedrijfsleven. Alle relaties vereisen eerlijkheid, maar professionaliteit is geworteld in je persoonlijke integriteit. Gebruik altijd je gezonde verstand en wees transparant met degenen met wie je omgaat. - Stel vragen en Luister.
Toon oprechte nieuwsgierigheid in een ander. Stel open vragen die beginnen met “Wat bedoel je met …” Luister echt naar het antwoord. Je ontdekt meer over je klanten, collega’s en vrienden door effectief te luisteren. Je oprechte interesse zal je het respect en de waardering van de mensen om je heen opleveren. - Be open-minded. Wanneer je oordeelt over anderen of op regelmatige basis roddelt, nodig je negativiteit uit in je leven. Iedereen is bang voor afwijzing. Door vanuit nieuwsgierigheid de ander te benaderen laat je zien dat je open, acceptabel en vriendelijk bent, daardoor wordt je aantrekkelijker voor anderen.
- Toon betrokkenheid. Je lichaamstaal zegt meer dan je woorden. Sommige gebaren, zoals het kruisen van je armen of wegdraaien met je hoofd of ogen als je met iemand spreekt kan veel zeggen. Wanneer je met iemand praat, open jezelf. Maak consistent oogcontact, glimlach en knik af en toe.
- Maak een eerste indruk. Iedereen vormt onmiddellijk een beeld van iemand bij de 1e ontmoeting. Een goede eerste indruk maak je door vertrouwen uit te stralen en dat vertrouwen krijg je als je draagt wat jij prettig vind en lekker in jouw energie zit.
- Deel de schijnwerpers.
Het is super om complimenten te ontvangen voor je prestaties en voor je harde werk. Vergeet echter niet degenen te bedanken die je hebben geholpen om daar te komen. Je ego vindt het heerlijk om helemaal alleen in de belangstelling te staan maar door het delen van de schijnwerpers wordt het draagvlak en het licht vergroot. - Onthoud namen.
Er is geen betere manier om een relatie met iemand op te bouwen dan om zijn naam te onthouden. Met dit eenvoudige maar krachtige gebaar voelen anderen zich gewaardeerd en gerespecteerd en kunnen ze je helpen jouw professionele netwerk op te bouwen. Het kost wat tijd en moeite, maar het onthouden van iemands naam kan een verschil maken in hoe die persoon over jou en jouw merk denkt.
Kortom het gaat over iemand oprechte AANDACHT geven, iedereen wil gezien en gehoord worden, jij toch ook?