De eenzaamheid van de pionier (en waarom de markt je nu eindelijk inhaalt)

Je kent dat gevoel misschien wel: je loopt al jaren rond met een inzicht dat voor jou glashelder is, maar de buitenwereld lijkt er nog lang niet klaar voor. Het voelt alsof je een roepende bent in de woestijn. De woorden worden regelmatig onbegrepen, je boodschap lijkt niet aan te komen en soms overheerst het gevoel dat je er helemaal alleen voor staat. Dat is de eenzaamheid van de pionier.

Dertig jaar geleden, toen we ons bedrijf in Frankrijk runden, voelde ik het al heel sterk. Mensen zijn geen functies of resources. Het zijn complete mensen met een rijk innerlijk leven. In het begin dacht ik vaak: “Hoe logisch en simpel kan het zijn?” Ik had toen nog niet door dat ontwikkeling en verandering meestal langzaam gaan. Maar zodra iemand zélf een inzicht krijgt, gaat het opeens razendsnel.

Nu, na zeventien jaar ervaring als solo ondernemer en meer dan 300 mensen en ondernemers geholpen, zie ik het patroon haarscherp bevestigd: het gaat bijna altijd mis wanneer het interne stuk volledig wordt genegeerd.

Waar het vaak fout gaat

In organisaties hangen mooie visie- en missieplaten aan de muur, maar als de dagelijkse beslissingen, hoe klein ook, niet consistent vanuit die waarden worden genomen, en als leiders zelf niet leven wat ze prediken, dan ontstaat er een groot probleem.

Woorden en acties die niet met elkaar matchen, voelen als een error in het systeem. Medewerkers pikken die incongruentie haarscherp op, kunnen dit vaak niet duiden. Er ontstaat een papieren werkelijkheid. Mensen haken mentaal af, worden cynisch en het systeem brokkelt van binnenuit af.

De afstand tussen bestuur, management en werkvloer is inmiddels gigantisch groot geworden. In de bestuurskamer wordt gesproken in kille spreadsheets en abstracte termen. Dan valt er een opmerking als “we moeten even vijftien vso-tjes uitdoen” en er wordt vooral gekeken naar de kosten op papier. Maar het gaat om vijftien mensen. Vijftien complete levens. Vijftien gezinnen. Die afstand wordt vaak gecreëerd omdat het voor bestuurders te confronterend is om de echte pijn en impact toe te laten. Dus wordt het weggestopt achter procedures en jargon. Daardoor sterft de menselijke verbinding.

Bij solo-ondernemers zie je precies hetzelfde. Je denkt dat je los bent van dat corporate systeem, maar je creëert dezelfde gigantische afstand tot jezelf. Je blijft geloven dat de omstandigheden bepalen hoe je je voelt. Het richten op wat anderen van je vinden, wat de markt dicteert, en je gedraagt je nog steeds alsof je in loondienst bent terwijl jij godbetert de eigenaar bent.

Het kantelpunt waar we nu in zitten

Het kantelpunt waar we nu in zitten

Twintig jaar geleden werd coaching nog vaak gezien als iets voor mensen “met problemen”. Vandaag investeren complete organisaties massaal in leiderschap, zelfinzicht en persoonlijke ontwikkeling. Er gaat jaarlijks enorm veel geld naartoe aan trainingen en coaching trajecten.

Toch blijf ik het onbegrijpelijk vinden dat er zo weinig gekeken wordt naar wat écht werkt. Veel mensen zitten die trainingen gewoon uit omdat het moet. Ze zijn fysiek aanwezig, mentaal afwezig.

Veel effectiever is 1-op-1 coaching en vooral on-the-job coaching. Direct meekijken in de praktijk, zien wat er écht gebeurt, en op dat moment mensen meenemen hoe het efficiënter, menselijker en effectiever kan. Geen vast omlijnd programma dat iedereen moet volgen, maar tailor-made begeleiding. Want ieder bedrijf, iedere organisatie en ieder team is een levend organisme, geen machine die je met een standaardprotocol kunt fixen.

De markt haalt nu eindelijk het niveau in dat ik mijn hele werkende leven voelde.

De buitenkant brokkelt af, omdat we iets cruciaals zijn vergeten: de natuurwetten. Niet als filosofie, maar gewoon als fabrieksinstellingen van de mens.

Natuurwetten die pioniers vaak al leven

  • De Wet van Oorzaak en Gevolg: Elke gedachte en elke beslissing is een oorzaak. Beslissingen die je neemt vanuit angst, controle of druk produceren weerstand, uitputting en kortetermijnoplossingen. Werk je vanuit rust en innerlijke alignment, dan volgt het gewenste gevolg vanzelf.
  • De Wet van het Denken: Je buitenwereld is een spiegel van je binnenwereld. Hardnekkige problemen in je business, team of leven zijn bijna altijd het gevolg van onbewuste innerlijke patronen. Verander de gedachte, en de uiterlijke omstandigheden veranderen mee.
  • De Wet van Polariteit: Alles heeft twee kanten, hoogtes en laagtes, voor- en tegenspoed horen bij het leven. Wie voortdurend tegen de laagtes vecht, raakt uitgeput. Wie ze accepteert als natuurlijk onderdeel, behoudt zijn kracht en stroom.
  • De Wet van Incubatietijd (of Groei): Alles heeft zijn eigen natuurlijke groeiritme. Je kunt een zaadje niet dwingen sneller te groeien. Plant de juiste gedachte of intentie en geef het de tijd, de wet zorgt voor de rest.

Wie je echt bent, niet wie je denkt te moeten zijn

Dit vraagt om eerlijk innerlijk werk. Niet het plaatje voor de buitenwereld, maar wie je werkelijk bent. Dat is geen soft gedoe, het is brutaal eerlijk zijn en soms confronterend kijken naar je eigen patronen.

Eenzaam kan je je voelen omdat je zelf ook nog werk te doen hebt, intern. Want je hoeft geen bevestiging te krijgen van iemand hoe jij iets voelt, als je het tenminste niet met je ego voelt. Dat ego is namelijk een echte gnieperd die je heel graag wil afhouden van groei. Het ego wil applaus en gelijk krijgen van de buitenwereld. Maar zodra je stopt met zoeken naar die bevestiging aan de buitenkant, verdwijnt de eenzaamheid en blijft er pure, innerlijke autonomie over.

De eenzaamheid is eigenlijk helemaal niet zo eenzaam

Voor mij is eenzaamheid geen goed woord meer. Ik weet wie ik ben. Door daaraan trouw te blijven, ben ik niet alleen. Gewoon aanwezig in mezelf is genoeg.

Hoe je vandaag al kunt beginnen

Hoe je vandaag al kunt beginnen

  • Pak problemen direct aan, laat ze niet liggen. Moet er een factuur betaald worden? Betaal hem meteen. Zaken traineren vreet ongemerkt aan je energie.
  • Schrijf dagelijks op wat je oprecht waardeert aan jezelf en je groei (we hebben het namelijk veel te vaak alleen over wat er mis is).
  • Zet regelmatig een timer en vraag: “Ben ik hier in het nu met mijn aandacht?”
  • Ga vaker de natuur in. Het herstelt je natuurlijke ritme, ademhaling en spanning.

De eenzaamheid van de pionier hoeft niet blijvend te zijn.

Misschien was je nooit te vroeg. Misschien liep je gewoon jaren vooruit op een beweging die nu zichtbaar wordt. De markt is aan het kantelen.

De vraag is alleen: blijf je wachten tot de omstandigheden je dwingen, of begin je vandaag bij de basis bij wie je écht bent?

Wil je hierover sparren?

Herken je jezelf in dit verhaal? Ik help ondernemers en leiders graag om hun eigen fundament te versterken en dichter bij hun authentieke zelf te komen. Stuur me gerust een bericht.

contact ivonne van dis intuitieve business mentor