Skip to content

5 Stappen om je hersenen te laten stoppen met piekeren

Wist je dat we 'twee' soorten hersens hebben?

Natuurlijk structureel gezien hebben we er een; maar cognitief hebben we er twee, het "denkende" brein en het "niet-denkende" (emotionele) brein. Ons brein zit zo in elkaar dat we ons eerst zorgen maken en dan pas gaan denken. Het emotionele brein is het limbisch systeem, dat de hippocampus en amygdala omvat, dit is het oudste deel in de hersenen.

Het denkgedeelte van onze hersenen, de prefrontale cortex (PFC) is het nieuwste. Dit helpt verklaren waarom we, hoewel we intelligente wezens zijn, soms domme beslissingen nemen.

Het emotionele brein zal het denkende brein elke keer voor zijn als je niet weet hoe je dit kunt negeren. Het is handig om te weten hoe je het emo-brein kunt onderbreken. In onze, 24/7, "altijd aan" samenleving worden we overladen met prikkels. Ongeacht of de prikkel positief of negatief ons brein activeert direct een vecht of vlucht reactie.

Kortom je emotionele brein vertelt je denkende brein wat te doen.

Nu is er goed (geweldig!) nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat je de neiging van je limbische systeem om je door emoties te laten leiden, kunt opheffen. Het slechte nieuws is dat het veel tijd, discipline en moeite kost.

Wanneer je bereid bent om tijd, discipline en moeite te investeren, dan zul je een aantal ongelooflijke voordelen behalen.

Probeer 3 voordelen voor jou te noemen in het geval je emoties je leven niet onder controle zouden hebben. Voor mij geldt;

·       Ik benut mijn tijd waardevol

·      Ik ben minder gestrest

·      Ik bespaar meer geld en ben productiever (eigenlijk4😊)

Plak jouw lijstje op een plek waar je regelmatig langs loopt. Dit zal als een geweldige boost dienen wanneer je getest wordt, met testen bedoel ik wanneer het even tegen zit.

HOE DAN?

Het doel is om de standaardroute van de hersenen van het limbisch systeem naar de cortex om te keren. Dat wil zeggen, om de hersenschors van je hersenen het limbische systeem te laten vertellen wat te doen!

Hieronder staan vijf stappen die, als ze worden bestudeerd en regelmatig worden toegepast, je helpen om het emo-brein te beheersen. Het helpt om een dagboek bij te houden, omdat deze 5 stappen vereisen dat je je verdiept in je gedachten. Het schrijven van je gedachten op papier zal twee dingen met je doen: Ten eerste om deze vijf stappen te onthouden, en ten tweede geeft het context aan je vluchtige gedachten.

5 stappen voor het succesvol overbruggen van het limbische systeem:

1. ONDERZOEK JE IRRATIONELE OVERTUIGINGEN

We hebben vaak onlogische overtuigingen die ons ertoe brengen om een bedreiging te zien waar die er niet is. De meeste van deze overtuigingen impliceren onze behoefte om te leven naar de "hoe het hoort’s" van het leven. Wanneer je je gedachte checkt op feiten kun je een realistisch evenwicht vinden tussen je ideaal(bedachte) en je werkelijke zelf.

2. LEER JOUW GEVOEL TE BESPREKEN

In cognitieve gedragstherapie leren cliënten hun onlogische gedachten te benoemen met een helderdere bewoording. Veel van dit proces omvat het vervangen van de negatieve manieren waarop mensen denken met meer neutrale, realistische of positieve gedachten.

3. BIJ BELANGRIJKE BESLISSINGING LAAT JE EMOTIES THUIS

We worden gemakkelijk beïnvloed door emotionele argumenten. Hoe makkelijker je logica van emotie kunt scheiden, hoe waarschijnlijker het is dat je eerlijke en beredeneerde keuzes maakt.

4. ZOEK EEN BUDDY of NOG BETER EEN COACH

Het emo-brein reageert snel en krachtig op bepaalde ervaringen, en als we proberen dat tegen te gaan, zullen we er alleen nog meer aan denken. De andere persoon kan dienen als je "hersenschors" en de realiteit in de gaten te houden.

5. BOUW ZELFVERTROUWEN OP

Je zelfvertrouwen groeit wanneer je in staat bent de controle over je brein uit te oefenen. Naarmate je meer kracht put uit je successen, je goede beslissingen, je overwinning van je zorgen of het beheersen van je impulsen, merk je geleidelijk aan dat die impulsen en angsten je steeds minder domineren.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.