Skip to content

Ochtendritueel

Als je vaak het gevoel hebt dat er niet genoeg uren in je dag zitten, dat je achter de feiten aanloopt en je stress level stijgt. Denk dan aan de vroege uren die je kunnen helpen om meer gedaan te krijgen.

Hoe denk je dat de meest succesvolle mensen ter wereld hun dagen beginnen? Zeker niet door zich nog een keer om te draaien of te snoozen.

Mensen zoals Richard Branson en Robin Sharma beginnen hun dag met een ochtendritueel. Ze nuttigen een gezond ontbijt, plannen hun dag en gaan sporten.

Robin Sharma, een expert in Leiderschap, is bekend om zijn 5am club. Waarom 5 uur? Iedereen slaapt dan nog en dan heb je de meeste energie en focus tot je beschikking volgens Sharma. De eerste 20 minuten besteed je aan sporten om de geluk hormonen in je hoofd zoals serotonine en dopamine aan te maken en het “angst” hormoon cortisol te verlagen. De volgende 20 minuten zijn voor het denken, mediteren en om in je dagboek te schrijven. De laatste 20 minuten zijn voor het leren, bijv. het beluisteren van een podcast, lezen van een boek of bekijken van een interessant filmpje.

Hoe je wakker wordt, kan van invloed zijn hoe de rest van je dag zal verlopen. Dit was voor mij ook zo, ik schrijf was, want het is namelijk niet meer zo. Ongeveer een jaar geleden heb ik een verandering aangebracht in mijn dagelijkse routine dit heeft een diepgaand effect op mijn leven gehad.

Ik trainde mijn hersenen om vroeg in de ochtend te focussen op dankbaarheid, mijn dromen, verlangens en welke acties ik kan nemen in mijn onderneming om dichterbij mijn doelen te komen.

Voorheen werd ik wakker, drukte op de snooze knop en draaide me nog even 8 minuten om. Dan keek ik op mijn telefoon en begon door mijn e-mails te scrollen en op social media te kijken en te liken. Ik was bezig met ALLES wat ik nog moest doen en wanneer het klaar moest zijn. En tegelijkertijd had ik allerlei gedachten over hoe ik mij voelde en hoe DRUK ik het wel niet had.

Zodra ik nu wakker word, dat is voor de wekker om 6:15, hou ik mijn ogen gesloten en stel ik mezelf de vraag “Wat is er belangrijk vandaag?”

De voordelen van het starten van de dag met deze vraag is dat het me in het NU houdt. Als ik de vraag stel, moet ik meteen nadenken over wat belangrijk is voor deze specifieke dag. Het dwingt me om in te zoomen op mijn prioriteiten.

Ik vind het makkelijk om mijn topprioriteit in gedachten te houden. Het houdt me af van alle afleiding die er is. Ik ga minder snel in op dingen die niet gerelateerd zijn aan mijn eerste prioriteit.

Het moedigt me aan een betere planning te maken en me daar ook aan te houden. Iedere ochtend schrijf ik in mijn dagboek welke acties ik ga nemen die mij dichter bij mijn doelen en verlangens brengen.

Het is in onderzoek aangetoond dat ons brein beter in staat is om analytische en complexe probleemoplossende taken in de eerste paar uur van de dag aan te pakken, als je een ochtendmens bent natuurlijk