Tolerantie vs Urgentie

Wat hebben tolerantie en urgentie met elkaar te maken?

Bij een klant gaf ik een opdracht over tolerantie. De klant vond dit een lastige en begreep het niet zo goed.

Het gaat bij tolerantie over wat je nog toestaat in jouw dagelijkse leven dat jouw groei in de weg staat.

Stel je bent ondernemer en je hebt altijd net genoeg omzet om al jouw kosten te betalen en houdt elke maand niks over om in jezelf te investeren.

Wat je hier tolereert is dat je deze situatie okay vindt. Dat je genoegen neemt met hoe het nu gaat. Vraag is wil je dat? Vaak is het antwoord “Nee, maar wat doe je eraan, dingen gaan zoals ze gaan”.

Vraag is of dat ook echt zo is. Als het niet gaat zoals jij zou willen check dan wat voor gedrag je van jezelf tolereert dat deze situatie in stand houdt.

Het gaat erom dat je helder krijgt waar je mee zit en tegen aan loopt en dat je weet wat je niet doet om het te veranderen om jouw gewenste uitkomst te hebben.

Dit kan lastig zijn omdat je vanuit jouw eigen perspectief naar het probleem kijkt, vanuit jouw eigen bril. Deze bril is de manier waarop je het altijd hebt gedaan, de geijkte paden. Maar als je al zou weten hoe je het moest veranderen had je dit toch allang gedaan?

Helderheid over jouw tolerantie zal ook de urgentie verlagen.

Hoe minder tolerantie naar jezelf om dingen die ongemakkelijk voelen, wel te doen, hoe minder de urgentie wordt.

Hoe meer tolerantie je hebt naar jezelf om dingen uit te stellen, excuses te verzinnen om niet de juiste actie te ondernemen hoe groter de urgentie wordt.

Nog een voorbeeld ter illustratie. Je bent spirituele ondernemer en je hebt moeite met ondernemen, je komt elke keer net rond, je vindt het lastig een goede prijs te vragen omdat je bang bent dat de klant het niet kan betalen of dat ze je te duur vinden.

Wat hier getolereerd wordt is dat de klant belangrijker wordt gemaakt, dat er afhankelijkheid ontstaat van hoe de klant zal reageren, er worden verschillende aannames gedaan zonder te checken hoe de klant erover denkt.

Er wordt voorbij gegaan aan het feit dat de klant een probleem heeft dat opgelost moet worden. De ondernemer werkt niet vanuit de eigen kracht en vertrouwen. De urgentie is hoog om nieuwe klanten aan te trekken om wel omzet te hebben.

Deze situatie is er niet voor niks, dit is een mooi leermoment. Wat kan er geleerd worden van deze ervaring, waarom gebeurt dit, welke les ligt erachter verborgen?

Is er bij jou ook een situatie opgekomen tijdens het lezen?

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.